چند پرسش وپاسخ در خصوص گاز سوزکردن خودروها

CNG همان گاز طبیعی است که ما روزانه آن را در خانه و محل کار خود یا کارخانجاتبا فشار پایین استفاده می‌کنیم. بدیهی است ذخیره سازی گاز در چنین فشاری، به واسطهحجم زیاد مورد نیاز به صرفه نیست.

 از طرفی به خاطر تراکم کم آن در صورت استفاده در خودرو زمان‌های تجدیدسوخت‌گیری فوق‌العاده کوتاه خواهد شد. بنابر این در صورتی که گاز طبیعی (NG) تافشار حدود psi 3600 متراکم گردد، ما CNG خواهیم داشت.

 چند سالی است که برخی از خودروها با مصرف LPG گازسوز شده‌اند حال چهتفاوتی میان LPG و CNG وجود دارد؟
-
بخش عمده ترکیب شیمیایی CNG را گازمتان تشکیل می‌دهد، در صورتی که گاز LPG مخلوطی از پروپان، بوتان و اندکی ترکیباتدیگر است. CNG از متراکم کردن گاز طبیعی به دست می‌آید، اما LPG محصول تقطیر وپالایش نفت خام در پالایشگاه‌ها است.

متان حتی تحت فشارهای بالا نیز به صورت گاز باقی می‌ماند، بنابراین CNG علی‌رغمفشار psi 3600 هنوز حالت گاز دارد. البته گاز طبیعی را می‌توان در تأسیسات خاصی وبا پایین آوردن دما تا حد 160- درجه سانتیگراد تبدیل به مایع کرد که در صورت آن را LNG می‌نامیم.

 گازهای پروپان و بوتان در دما و فشار اتاق حالت گاز  دارند، اما با یک  تراکممتوسط می‌توان آنها را مایع کرد. (LPG) از آنجا که ظرفیت تولید LPG در پالایشگاه‌هامحدود است، بهتر آن است که آن را به عنوان سوخت برای مصارف خانگی در مناطقی که هنوزفاقد لوله‌کشی گاز طبیعی هستند، استفاده کنیم، چرا که ذخیره سازی و حمل و نقل آنآسان است.

 آیا به هنگام استفاده از CNG نظیر LPG، بوی گاز درون خودرومی‌پیچد؟
-
خیر، خودروهای CNG سوز نظیر خودروهای بنزین سوز بدون بوهستند. در صورتی که در خودروهای CNG سوز بوی گاز احساس کنید سریعاً باید مدار سوخترسانی را از نظر نشت احتمالی مورد بازرسی قرار دهید.

 آیا خودرویی که قبلاً LPG سوز شده، هم اکنون می‌تواند از CNG نیزاستفاده کند؟
-
خیر، زیرا این دو سوخت ماهیتاً متفاوت هستند. ارزشحرارتی آنها یکسان نبوده و جهت احتراق صحیح نیاز به درصد هوا به سوخت (Air-fuel ratio) متفاوتی دارند.

 تفاوت دیگر این که فشار ذخیره‌سازیCNG به مراتب بالاتر از فشار مورد نیاز برای LPG است و به همین دلیل مخزن ذخیره ای که برای LPG طراحی و ساخته شده، مناسب CNG نیست. به عبارت خلاصه‌تر، خودروی شما می‌باید برای استفاده از سوخت CNG تبدیل وتغییراتی در آن اعمال شود.

 تبدیل خودرو به CNG سوز چگونه انجام می‌شود؟
-
باک مخصوصیدر صندوق عقب خودروی شما نصب می‌شود و مداراتی که بتواند گاز را در جهت احتراق بهسمت موتور هدایت کند، با آن مرتبط می شود.

 آیا در صورتی که ذخیره CNG در خودرو تمام شود، می‌توان هنوز از بنزیناستفاده کرد؟
-
بله، زمانی که شما خودرویتان را برای استفاده از CNG تبدیل می‌کنید، هنوز کاربراتور، باک بنزین و مدار سوخت‌رسانی جهت بنزین را رویخودرویتان دارید. بنابر این به سادگی با زدن یک کلید  روی داشبورد، می‌توانید مسیربنزین به سمت موتور را برقرار کنید. اما به هر حال استفاده از CNG برای شما ارزانترخواهد بود.

 آیا لازم است که هر چند وقت یک بار حتی در صورت عدم نیاز اجباری ازبنزین استفاده شود؟
-
بله، این مسأله، یعنی استفاده هر چند وقت یک باراز بنزین باعث روانکاری مکانیزم کاربراتور و آمادگی بهتر سیستم سوخت‌رسانی بنزین درمواقع لازم خواهد شد.

 نصب کیت مخصوص و تبدیل خودرو به ‍ CNG سوز چقدر زمانمی‌برد؟
-
انجام این تبدیل 4 یا 5 ساعت بیشتر وقت نمی گیرد، اما افزایشروز افزون تقاضا برای انجام این تغییرات می تواند به واسطه ازدحام باعث طولانی ترشدن زمان انتظار مشتری شود.

 چگونه می‌توان پی برد که چقدر CNG در مخزن خودرو باقی‌ماندهاست؟
-
از طریق یک گیج الکترونیک مخصوص که در کنترل پانل یا  رویداشبورد نصب می‌شود.

 با یک باک پر CNG، حداکثر چه مسافتی را می‌توان طی کرد؟
-
یک باک CNG به‌طور معمول معادل 10 تا 15 لیتر بنزین، گاز طبیعی را در  خود ذخیرهمی‌کند. بدیهی است اگر میزان مصرف خودرویتان را با واحد km/liter در این  عدد ضربکنید، میزان مسافت تمایل پیمودن با یک باک پر از CNG به دست می آید برای مثال براییک خودروی متوسط با حجم سیلندر 1300 سی‌سی این مسافت چیزی در حدود 155 کیلومترخواهد بود. در صورت نیاز با افزودن تعداد باک می‌توان این مسافت را افزایش داد.

 آیا استفاده از گاز طبیعی فشرده در خودرو ایمن است؟
-
بله، CNG به خاطر سه ویژگی مهم از سوختهای بنزین، گازوئیل و LPG ایمن‌تر است. اول آن کهوزن مخصوص CNG برابر 587/0 است این بدان معنا است که این گاز از هوا نیز سبک‌تراست، بنابر این در صورتی که نشت کند در جو صعود کرده و محو می‌شود.

 دوم این که درجه حرارت خود اشتعالی CNG برابر 700 درجه سانتیگراد است، در حالیکه درجه حرارت خود اشتعالی بنزین 455 درجه سانتیگراد است.

 سومین مورد، این که باک‌های ذخیره CNG از فولادهای آلیاژی خاص و با رعایتبالاترین سطوح ایمنی ساخته می‌شوند که بسیار مستحکم‌تر و ایمن‌تر از باک‌های بنزینخودروها هستند.

 آیا باک ذخیره CNG در خودرو با چنین فشار بالای گاز درون آن ایمناست؟
-
بله، باک‌های ذخیره CNG از فولادهای آلیاژی خاص و به صورتکاملاً یکپارچه ساخته می‌شوند. هیچ نوع جوشی در ساخت این باک به کار نرفته و باکبراساس استانداردهای معتبر بین‌المللی قبل از نصب مورد تست قرار می‌گیرد.

به علاوه این باک‌ها به دیسک‌های پاره شونده ضد انفجار (Burst disc)  مجهز هستندکه در صورت افزایش بیش از حد فشار یا به هنگام آتش‌سوزی این دیسک‌ها پاره شده وفشار مخزن به شدت افت کرده و بخش اعظم گاز خارج می‌شود.

/ 0 نظر / 314 بازدید